Reflectie information retrieval (IPR2)

In periode 3 van de deeltijdopleiding Business IT & Management, “De Aspirant Informatiespecialist”, hebben we de opdracht gekregen een IPR (Individuele Praktijk Reflectie) uit te voeren, een literatuuronderzoek over marketing. In deze IPR 2, Reflectie information retrieval, reflecteer ik op 5 onderdelen van mijn literatuuronderzoek. De onderdelen zijn:

  1. Het proces: de totstandkoming van (het verslag) van het literatuuronderzoek.
  2. Het product: de inhoud.
  3. Valideren van informatie/bronnen.
  4. Evaluatie van een website.
  5. Eén item/onderwerp naar keuze.

1. Het proces
Op donderdag 31 januari 2014 ben ik begonnen met de Hbo-opleiding Business IT & Management op Avans Hogeschool in Breda. In de eerste les kregen we een korte uitleg over de inhoud van blok 3 en de opdracht om een zoekvraag te bepalen voor je literatuuronderzoek. De zoekvraag moet gaan over het thema “Marketing”. Voordat ik überhaupt nog maar een vraag kon verzinnen en verdiepen in het thema, was ik me meer druk aan het maken over het feit waar ik alle informatie kon terugvinden wat betreft dit blok. Het werken met het blackboard was helemaal nieuw en had ik me nog niet toegeëigend.

Ook werden er diverse termen geroepen die voor mij onbekend waren. Waarschijnlijk termen die behandeld zijn in de voorgaande blokken, maar daar heb ik dus nog niet aan deelgenomen. Al bij al was de eerste lesdag een les met heel veel (nieuwe) informatie en niet meteen duidelijk wat er allemaal op me af zou komen. Ik wist alleen dat het literatuuronderzoek in lesweek 5 ingeleverd moest worden. Tevens geeft de modulewijzer aan dat blok 3 vaak het struikelblok is van het eerste jaar is. Nou, dat is fijn om te horen als je net begint. De druk lag dus meteen hoog, én op tijd de opdracht inleveren én een pittig blok.

Door het blackboard steeds meer te gebruiken, wist ik mijn weg te vinden naar steeds meer informatie die ik nodig had. Zo waren er ook voorbeelden van literatuuronderzoeken terug te vinden. Door deze door te bekijken, kreeg ik er wel meer gevoel bij. Het werd me steeds meer duidelijk wat de bedoeling was. Het onderwerp voor mijn vraag had ik al snel in mijn hoofd zitten, alleen had ik nog geen goede vraag. Ondertussen waren we al bij lesweek 3. De druk werd steeds groter, want de inleverdatum kwam steeds dichterbij. Vragen had ik ondertussen geformuleerd en ik kon dus aan de gang. Niet dat ik me helemaal zeker voelde van m’n zaak, maar ik moest.

Tijdens het zoeken naar informatie kwam ik er achter, dat ik veel eerder had moeten beginnen. Nu was het gevoel van snel, snel, snel, het moet af. Terwijl ik, als ik eerder begonnen was, misschien veel gerichter en beter kon gaan zoeken en misschien meer en gerichte informatie kon vinden voor de antwoorden op mijn vragen. De voorbeelden van de IPR’s op het blackboard waren mijn leidraad, behalve de inhoud natuurlijk. Uiteindelijk heb ik mijn rapportage op tijd afgekregen en kunnen inleveren. Nu wachten op de beoordeling.

Conclusie, op tijd beginnen voorkomt enorme stress, vooral bij een grote opdracht als deze.

2. Het product
Toen het literatuuronderzoek ingebonden voor mijn neus lag, was ik best trots op mezelf. Het ziet er wat betreft indeling en opstelling professioneel uit. Maar het gaat uiteindelijk om de inhoud.

De hoofdvraag is naar mijn mening duidelijk geformuleerd. De deelvragen hadden misschien specifieker gekund, al weet ik niet precies hoe.

Voordat ik ging zoeken naar informatie had ik voor mezelf al wat zoektermen genoteerd waar ik ook daadwerkelijk mee ben gaan zoeken. Ik vond ook al relevante informatie. Tijdens het zoeken kwam ik ook achter andere termen die ik kon gebruiken. Een aantal heb ik toegevoegd, maar andere weer niet. Omdat ik al laat was begonnen, had ik geen tijd meer om de nieuwe zoektermen eventueel nog te gaan gebruiken in de zoekmachines waar ik al mee klaar was. Weer een reden om met een opdracht eerder te beginnen zodat je veel meer tijd en mogelijkheden hebt en dus gerichter kunt gaan zoeken.

Voor mijn gevoel zijn de (geavanceerde) zoekopties binnen de verschillende zoekmachines etc bijna allemaal het zelfde. De invulformulieren zien er bijna allemaal het zelfde uit. Ik heb dus ook bijna niet met operatoren gewerkt omdat dit via de formulieren niet nodig is.

Mijn literatuurlijst bestaat uit de studieboeken die bij dit blok horen en de gevonden informatiebronnen tijdens het literatuuronderzoek. Ik verwacht dat ik in een bibliotheek ook nog meer informatie had kunnen terugvinden over mijn onderwerp.

Tijdens het zoeken naar informatie via de verschillende zoekmachines kwam ik vaak terug op dezelfde informatiebronnen. In deze bronnen waren wel de antwoorden terug te vinden op mijn vragen. Mijn antwoorden zijn over het algemeen kort en bondig. Had ik me meer verdiept en de tijd genomen, was ik uitgebreider geweest in mijn antwoorden.

Er zijn 2 referaten opgenomen in het literatuuronderzoek namelijk een indicatief en informatief referaat. Deze zijn volgens de rapportagetechnieken beschreven.

In mijn literatuuronderzoek komt geen uitgebreide evaluatie terug. Ik ging er namelijk vanuit dat deze blog daar voor bedoeld is.

3. Valideren van informatie / bronnen
Over de inhoud van de gevonden informatie en bronnen heb ik geen één keer mijn twijfels gehad. Naar mijn mening zijn de geschreven artikelen geen onzin, maar daadwerkelijke feiten vanuit de praktijk. De schrijver(s) van de artikelen hebben praktijkervaring en weten waar ze over praten. Meer over de betrouwbaarheid van de informatie en bronnen komt terug bij het volgende punt.

4. Evaluatie van een website
Tijdens het zoeken van informatie via de diverse zoekmachines kwam ik vaak tot dezelfde resultaten. Eén van die resultaten was de website: www.managementkennisbank.nl. Met behulp van de internet detective heb ik de site geëvalueerd op de volgende drie punten: inhoud, processen en vorm.

Inhoud
De managementkennisbank is een initiatief van drs. Jordi Damen, directeur en eigenaar van o.a. www.vpso.nl, www.zorgmarketingplatform.nl en www.eenwebsitemetklantenineendag.nl. Via deze managementkennisbank zijn publicaties van diverse vakspecialisten gemakkelijk terug te vinden en gratis te downloaden.

De documenten die geplaatst worden, zijn niet vooraf gecontroleerd. Op de site wordt ook vermeld dat ze niet verantwoordelijk zijn voor de juistheid, volledigheid etc van de informatie. De artikelen worden gepubliceerd door vakspecialisten die vaak praten over hun eigen kennis en projectervaringen. Het gaat dus om verschillende artikelen geschreven door verschillende auteurs. Als je gaat zoeken op één van de auteurs (bijv. Sjors van Leeuwen) dan mag je er vanuit gaan dat hij inderdaad een vakspecialist is en weet waar hij over schrijft. De documenten zijn allemaal eigen werk. Hij heeft zelfs boeken geschreven over bepaalde onderwerpen dus kun je er vanuit gaan dat de informatie volledig is.

Processen
De informatie op deze site zijn nog altijd van toepassing. Er komen ook steeds nieuwe artikelen bij. Gezien de reacties de lezers geven, blijkt dat de site ook betrouwbaar is. Voor het gratis downloaden van artikelen, moet men persoonlijke gegevens invoeren. Omdat er een privacy-beleid wordt uitgevoerd en men zich houdt aan de Wet Bescherming Persoonsgegevens blijkt dat men betrouwbaar bezig is. Zoals ze zelf ook aangeven, komt er geen spam binnen op je persoonlijke emailadres zodra je één maal een artikel hebt gedownload. Het systeem zelf werkt dus naar behoren.

Vorm
De navigatie in de website is duidelijk en overzichtelijk. Per doelgroep is er een tabblad aangemaakt. Zodra je een onderdeel hebt geselecteerd, krijg je een overzicht van samengevatte artikelen welke gemakkelijk leesbaar zijn zodat je weet waar de tekst over gaat. Tevens is er een aparte zoekfunctie om naar artikelen te zoeken.  De artikelen kunnen gemakkelijk gedownload worden. Op de downloadpagina wordt duidelijk uitgelegd wat de stappen zijn die gevolgd (moeten) worden om in het bezit te komen van één of meerdere artikelen. Als je wil reageren op een artikel of een vraag over een bepaald artikel hebt, kun je gebruik maken van het reactieformulier. Om de site te bekijken heb je geen aparte software nodig.

Conclusie
Mijn conclusie over deze site is dat deze overzichtelijk, betrouwbaar en gebruiksvriendelijke is. Tevens biedt de site wat mijn onderwerp betreft, genoeg relevante informatie waar ik wat aan had tijdens mijn literatuuronderzoek.

5. Eén item/onderwerp naar keuze
Per 1 augustus 2013 ben ik bij mijn huidige werkgever begonnen aan een nieuwe functie. Een vereiste is dat ik daar een Hbo-diploma voor moet hebben.  Deze heb ik momenteel nog niet in mijn bezit, vandaar mijn start bij Avans hogeschool. Omdat ik geen idee had welke opleiding het beste aansluit bij mijn functie, ben ik gaan zoeken op de site van Avans om te kijken of er een richting zou zijn wat voor mij het beste lijkt. Hierdoor kwam ik terecht bij de opleiding Business IT & Management. Nadat ik de open dag had bezocht, was ik er van overtuigd dat ik deze opleiding moet gaan doen. In januari was de aanmelding geregeld en kreeg ik mijn lesrooster toegestuurd.

Omdat ik al meer dan 17 jaar niet meer in de schoolbanken heb gezeten, was ik zeer benieuwd hoe dit weer zou zijn. Ook was ik benieuwd of de vakken die we krijgen, aansluiten bij mijn werk(ervaring), hoeveel eigen tijd je echt er nog aan kwijt bent en of het allemaal wel te behappen is.

Zoals ik al in het begin van deze blog schrijf, waren de eerste lessen enorm wennen. Het begon er al mee dat we met een groep van ongeveer 6 a 7 nieuwe studenten in een bestaande klas terecht kwamen. Voor ons was alles nieuw, de manier van lessen volgen, vinden van informatie etc. Terwijl de studenten die al een half jaar (of langer) met de opleiding bezig zijn, niet hoeven te wennen aan al die randzaken. Wij als nieuwelingen kregen pas in onze pauze uitleg over de gang van zaken. Naar mijn mening niet erg handig.

De weken verstrijken, alles begint op z’n plaats te vallen en wordt ook steeds duidelijker. Nu alleen de tentamens nog. Wat moet je leren? Wat zal er gevraagd worden? Allemaal nog dingen wat voor mij nieuw is en waar ik nog even aan moet wennen. De stof overigens is tot nou toe allemaal te volgen en zie ik terug in mijn werk. Dus daar ben ik dan al blij mee.

Ik ben heel benieuwd wat de opleiding mij nog gaat brengen aan leerstof. Tevens hoop ik dat ik mijn diploma over 4 jaar in ontvangst kan nemen.

Standaard

Plaats een reactie